Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] Tiny Sepuku Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages: 1
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

Tiny Sepuku
Auteur: Ken Cursoe
website: www.tinysepuku.com

Lieve Tiny,

Ik heb een probleem. Misschien kun jij me helpen. Omdat je in jouw wekelijkse webcomic toch de liefdes- en andere levensperikelen van ingezonden-briefschrijvers beantwoordt.
Ik was ooit heel erg verliefd, maar ik ben de liefde een beetje aan het kwijtraken. Zie je, het object van mijn affectie is langzaamaan niet meer wat ik ervan verwacht had. Het medium webcomics is niet echt het medium meer waar ik in het verleden zo ondersteboven van was.

Mensen veranderen, dat is natuurlijk waar. Maar ooit leek het allemaal zo mooi. De technische en creatieve mogelijkheden en kansen waren onbegrensd, er waren vrijwel geen andere beperkingen. Iedereen, ongeacht interesses, achtergronden of tekentalent, kon prachtige webcomics gaan maken over ieder denkbaar onderwerp en in iedere denkbare stijl of uitingswijze, zonder censuur, zonder commerciële noodzakelijkheden, zonder zich iets van hun publiek aan te hoeven trekken. Eindelijk leek het dat strips in een medium beland waren waar ze eerlijk konden laten zien wat ze echt in zich hebben.

Maar een aantal jaren later valt het zo vies tegen, Tiny. En dan heb ik het niet zozeer over de vele webcomics die zich vooral focussen op onderwerpen uit de geek culture. Binnen die doelgroep vallen toch nog altijd diverse interesses en bovendien maak ik me daar ook vaak schuldig aan, dus dat is het niet. Ik vond het ook allemaal heel lang heel erg leuk, maar afgelopen jaar begonnen mijn gevoelens hier en daar wat wisselend uit te pakken. En nu is het inmiddels moeilijker en moeilijker geworden om een webcomic te vinden die ik niet oninteressant vind. Binnen de genres in het medium zijn er zo weinig over die er nog echt uitspringen en iets heel eigens neerzetten. Ze zijn er wel, maar ik wil zo graag nog een paar nieuwe webcomics bespreken die me echt verrassen.

Dus ik doe mijn best op semi-wekelijkse basis om een webcomic te vinden die ik nog de moeite waard vind. En die hou ik dan kritisch tegen het licht in de hoop dat het andere webcomics-makers inspireert om een beetje beter hun best te doen. Maar dat wordt je allereerst niet echt niet in dank afgenomen. En erger nog, er lijken alleen maar meer en meer webcomics op te duiken die alle geijkte paden nog eens platstampen.

En dan kan ik wel doen alsof zo'n webcomic het wiel opnieuw heeft uitgevonden omdat er een beetje Flash gebruikt wordt, of omdat er een MySpace pagina bij aansluit. Maar als ik dat ga doen voel ik me zo vies. Want dan zit ik met onoprechte omschrijvingen te verhullen dat ik naar wat spannenders snak.

Misschien ben ik te lang met het medium bezig geweest? Misschien wil ik teveel? Of ben ik te kritisch. Ligt het nou echt aan mij?

Liefs,

Teleurgesteld Vanuit Tilburg.

Last edited by René van Densen (27-11-2006 04:41:12)

Numfar, do the Dance of Shame!

27-11-2006 04:40:05
Website  
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Registered: 20-11-2004

René van Densen wrote:

Het medium webcomics is niet echt het medium meer waar ik in het verleden zo ondersteboven van was. (...) Dus ik doe mijn best op semi-wekelijkse basis om een webcomic te vinden die ik nog de moeite waard vind. En die hou ik dan kritisch tegen het licht in de hoop dat het andere webcomics-makers inspireert om een beetje beter hun best te doen. (...) Misschien ben ik te lang met het medium bezig geweest? Misschien wil ik teveel? Of ben ik te kritisch. Ligt het nou echt aan mij?

Een mooi, oprecht statement, geplaatst in de vorm van een recensie-in-briefvorm (die het stiekem ook nog eens echt blijkt te zijn). Om op dat statement door te gaan: ik herken dit, al was het maar omdat we hierover al meermalen per mail hebben gecorrespondeerd. Inmiddels hebben we 81 webcomics besproken, dus de meeste toppers hebben we inmiddels al wel gehad.

Wat gebeurt er dan: soms wordt zo'n review dan iets te routineus (het overkwam me zelf toen ik die eerste 26 reviews in mijn eentje aan het schrijven was) of kies je een webcomic simpelweg omdat 'er weer een review moet komen'. Zo gaan die dingen.

We lijken daarmee op een punt te zijn aanbeland waarbij de vaste reviewers een beetje op dood spoor dreigen te belanden. Eerder dan gepland, want eerlijk gezegd hadden wij zelf het idee om twee volle jaren vol te maken (dat is ruim honderd reviews). Zo ver zijn we nog niet. Wat te doen?

In principe heb ik daarvoor al wel iets bedacht: een aantal gastbijdragen van webcomicmakers die hun eigen favoriet of inspirator bespreken (uitgezonderd de reeds besproken webcomics). Diverse mensen zijn benaderd en hebben interesse. Nu alleen nog de eerste fysieke review in handen krijgen. Wie bijt het spits af?

Goed punt voor een evaluatie: lezers, wat vinden jullie van een kleine twee jaar Webcomic Reviews? Hebben we jullie kunnen inspireren? Hebben we jullie in aanraking gebracht met webcomics die jullie nog niet kenden? Hebben we jullie met eigenzinnige meningen kunnen prikkelen om de door jullie gelezen webcomics eens iets nauwkeuriger te bekijken? Of hebben jullie juist iets gemist? Vertel het ons!

Last edited by Jeroen Mirck (27-11-2006 05:33:12)

27-11-2006 05:27:58
Website  
Mattt
Betrokken bezoeker

From: dan maar Utrecht invullen...
Registered: 20-07-2005

Jeroen Mirck wrote:

Vertel het ons!

Met een biertje erbij (:

28-11-2006 07:47:01
E-mail | Website  
Michael Minneboo
Webcomic reviewer

Registered: 19-03-2006
Hoi Rene,
Interessante benadering voor een webreview, maar je tekst geeft ook duidelijk aan dat je op doodspoor zit zo langzamerhand. Ik vind het zelf alleen interessant om te schrijven over webcomics als de comic mij echt boeit, en net zoals jij heb ik moeite er nog eentje te vinden. Welicht is het zo mooi geweest; wellicht staan er opeens een paar verse reviewers op die bereid zijn hun visie te delen op dit forum.

But I doubt it...

03-12-2006 08:42:24
Website  
Mattt
Betrokken bezoeker

From: dan maar Utrecht invullen...
Registered: 20-07-2005
Maar er zijn nog wel leuke webcomics Cyanide and Happiness schiet me zo te binnen, en No pink ponies is ook er aangenaam. Maar als jullie stoppen snap ik dat natuurlijk volledig...

Last edited by Mattt (04-12-2006 01:51:19)

04-12-2006 01:30:28
E-mail | Website  
Pages: 1    
Jump to