Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] Scary Go Round Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages: 1
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

Scary Go Round
Auteur: John Allison
website: www.scarygoround.com

Allereerst een biecht. Want soms moet je gewoon eerlijk zijn. Deze review is erg lang uitgesteld. Niet alleen door mijzelf maar ook door de andere webcomic reviewers van deze site. Hoewel Scary Go Round absoluut een review waard was.
Dat was zeker niet omdat de strip ons niet kon charmeren, integendeel zelfs. Maar we waarderen de strip juist dusdanig dat we er recht aan willen doen in onze review. En dat valt niet mee.

Niet in de laatste plaats omdat de strip sinds 2002 al 33 hoofdstukken bevat met een totaal van bijna 1100 pagina's waarin véél dialoog voorkomt en véél gebeurt. Maar ook omdat er al ontzettend veel over geschreven is. Over het ongewone taalgebruik in de strip. Over de gehanteerde tekenstijlen, zowel de Illustrator-stijl als het minstens zo fraaie handwerk dat Allison aflevert. Over dat de strip qua humor eigenlijk niet te categoriseren is. Over de webcomic van waaruit deze strip in feite origineerde, Bobbins. En ga maar door. Er zijn reeds zoveel reviewers die uit liefde voor deze webcomic al zoveel aspecten bekeken hebben dat het moeilijk is daar nog iets zinnigs aan toe te voegen. Natuurlijk, op nederlandstalig gebied is er wellicht nog niet veel geschreven, maar dat is geen excuus om 'maar te vertalen' wat reeds gezegd is.

Tijdens een recente, erg prettig smakende lunch dwaalden mijn gedachten weg naar een fragment uit de TV-serie "Dead Like Me", waar een klant van een restaurant weinig fijnzinnig uitgelegd werd waarom hij zijn eten niet kon krijgen zoals hij het bestelde. Namelijk omdat een gerecht een zorgvuldige samenstelling is van smaken, bereid door iemand wiens vak het is om van smakelijk voedsel te houden en die liefde in de maaltijd te steken. De ironie in die aflevering zat in het schrijfwerk: een tot dan toe opvallende maar kleine bijrol werd in deze aflevering op de voorgrond geschoven, namelijk juist die van de eigenzinnige kok Angus Cook. Waarmee ook duidelijk werd hoeveel de schrijvers van de serie van hun karakters hielden en hoe zorgvuldig ze daarmee omsprongen. Want een goede verhalenverteller is niet zoveel anders dan een passionaire chefkok die van ieder ingrediënt, tot het laatste kleine detail, enorm houdt en de ruimte geeft in het totale palet.

Scary Go Round is eerst en vooral een uitgebreid buffet aan karakters. Natuurlijk, het is een strip met uitermate vreemde gebeurtenissen, met rare wezens als zombies, enge kwalachtigen, goblinsspoken en zelfs interdimensionale wezens. Waar gekke geleerden zonder gezichtshuid genetische plannen hebben met de mensheid, leerkrachten occulte streken uithalen, robots  op diplomatiek uitwisselingsbezoek komen, en je met een theepot terug in de tijd kunt reizen. En heel af en toe waagt Allison zich zelfs aan politiek commentaar - uiteraard dan wel op zijn eigen ongewone en kolderieke manier.

Maar vrijwel al deze bizarre vondsten komen in het verhaal vanuit de interacties en relaties tussen de diverse karakters. En ieder karakter wordt ruim uitgebouwd, ze hebben families, vijanden, banen, dromen, problemen, en bijna ieder karakter krijgt ergens wel een keer flink de ruimte om te schitteren. Ook al hebben sommigen niet eens een naam of komen maar één keertje daadwerkelijk voor.

Dat is bij lange na niet het enige opvallende aan deze unieke webcomic, uiteraard. Het eerder genoemde absurde taalgebruik waar briljant bizarre zinsconstructies uit voortkomen tiert welig op iedere pagina. Het tekenwerk is van start tot eind super en of Allison nu electronisch te werk gaat of zich met handgetekende pagina's uitleeft, het is een ware lust voor het oog. Ook de site is net ingericht, met een overzichtelijk kalender- en hoofdstukkenarchief, de mogelijkheid om een strip te 'taggen' (zodat je daar naar terugkeert bij een volgend bezoek aan de site), heerlijk verzorgde merchandise, een helder overzicht van de hoofdpersonen, en hilarische teksten op zijn blog en de uitleg-pagina. Scary Go Round is over de volledige linie een werk van pure liefde, zoveel is duidelijk.

Soms slaat Allison door in die liefde. In het tekenwerk leiden de poses van zijn karakters soms, juist door de heerlijke composities, af van het vertelde. Soms zitten er zoveel heerlijke tekstuele vondsten in de pagina's dat de hoofdstukken bijna niet om door te komen worden. En in zijn tomeloze liefde voor de diverse karakters blijft het verhaal in grotere lijnen alle kanten opzwabberen zonder dat het ergens over of naartoe lijkt te gaan. Maar liefde maakt blind, zoals we allen wel weten. En zolang wij lezers net zo liefdevol geblindeerd blijven door deze schitterende webcomic, mag Allison zich wat mij betreft zoveel laten gaan in die liefde als hij wil.

René van Densen

Numfar, do the Dance of Shame!

02-11-2006 00:51:17
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004
Een vroegertje deze keer. Omdat ook ik soms nog wel eens iets aan mijn weekend wil hebben.

Numfar, do the Dance of Shame!

02-11-2006 01:37:32
Website  
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Registered: 20-11-2004

René van Densen wrote:

Deze review is erg lang uitgesteld. Niet alleen door mijzelf maar ook door de andere webcomic reviewers van deze site. Hoewel Scary Go Round absoluut een review waard was. Dat was zeker niet omdat de strip ons niet kon charmeren, integendeel zelfs. Maar we waarderen de strip juist dusdanig dat we er recht aan willen doen in onze review. En dat valt niet mee.

Klopt. Ook ik had Scary Go Round graag besproken, maar wilde daarvoor het gehele archief (her)lezen. En daar kwam ik keer op keer niet aan toe. Daarom ben ik blij dat René deze recensie van me heeft overgenomen.

By the way: vandaag is het exact anderhalf jaar geleden dat ik met deze serie wekelijkse Webcomic Reviews ben begonnen. Met dank aan Rodi en Shellac, die mij tijdens Clickburg 2005 op dit idee brachten. De eerstvolgende review is de tachtigste - ook al zo'n aardig weetje.

Bijna tachtig reviews... Het is hoog tijd voor een nieuwe impuls. Daarom hebben de reviewers (René, Michael Minneboo en ik) besloten ook een paar webcomic-makers als gastreviewer uit te nodigen. We hopen binnenkort een eerste gastreview te plaatsen. Mochten er ook interesse zijn bij anderen dan degenen die we benaderd hebben, dan kunnen zij contact met ons opnemen over een eventuele review. De enige beperkingen: niet over jezelf (helaas, Nabaal!) en niet over webcomics die al besproken zijn.

Komend weekend neem ik vermoedelijk zelf de tachtigste review voor mijn rekening.

08-11-2006 07:12:07
Website  
Nabaal
Betrokken bezoeker

Registered: 18-04-2006
He, balen.

09-11-2006 02:01:37
E-mail | Website  
Pages: 1    
Jump to