Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] American Elf Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages: 1
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Registered: 20-11-2004

American Elf
Auteur: James Kochalka
Website: www.americanelf.com

Medio september 2006 viel James Kochalka in de prijzen met zijn online stripdagboek American Elf. Bij de jaarlijkse Harvey Awards won de Amerikaanse tekenaar de prijs voor Best Online Comics Work (zie de videoblog van Publishers Weekly). Eerder sleepte hij al een Eisner en twee Ignatz Awards in de wacht met zijn werk.

Het idee om een stripdagboek te gaan bijhouden, ontstond bij Kochalka toen hij medio augustus 1998 per vliegtuig onderweg was naar de San Diego Comic Book Convention. In de stoel naast hem zat Brian Ralph (Cave In) driftig te tekenen. Dat wilde Kochalka ook. “I figured if he could get something accomplished at 30.000 feet, then so could I,” schrijft hij in de vuistdikke bundel American Elf: The Collected Sketchbook Diaries of James Kochalka, verschenen bij Top Shelf. Dit fraaie vierkante boek bundelt de dagboekstrips die de Amerikaan vanaf 1998 tot eind 2003 maakte. Een tweede bundel met later werk staat op stapel. 

Toch is American Elf in de eerste plaats online te lezen. De strip wordt op abonnementsbasis aangeboden door het syndicaat Webcomics Nation. De dagstrip is altijd gratis te lezen, maar wie ook het archief wil raadplegen dient een bedrag van $1,95 per maand te betalen. Of je koopt natuurlijk de bovengenoemde bundel. Zelf heb ik hem gebruikt om Kochalka’s oudere afleveringen te bekijken.

Na het meerdaagse tekenverslag van de Comic-con 1998 kostte het Kochalka ruim twee maanden voordat hij echt structureel aan het dagboektekenen sloeg. Op 26 oktober 1998 kocht hij een groot zwart schetsboek en ging direct van start. Net zoals in eerder autobiografisch werk tekent hij zichzelf als een elf, die ook wel ‘magic boy’ schijnt te heten. Ook andere personages zien eruit als dierfiguren in een mensenlichaam. “I draw myself as a rather awkward looking elf,” legt Kochalka zelf uit in zijn bundel, “because it reflects my relationship with the world. The magic and mystery of life and my awkward grappling with it.”

Door dagelijks te tekenen wil Kochalka het ritme van het dagelijks leven vangen en zich zo meer bewust worden wat het echt betekent om te leven. Dat klinkt wat zwaar, maar gezien de lichte toon van zijn korte anekdotes is het vermoedelijk niet zo bedoeld. Kochalke beseft ook wel dat zijn dagboekstrip soms wel heel erg triviaal is. “Each individual strip might be close to meaningless, but together they gain power. Together they are becoming a fully realized portrait of my life.”

Goed, hoe pakt dat uit? Kochalka beperkt zich telkens tot hetzelfde format van vier plaatjes in blokvorm. Ongeacht de gebeurtenis neemt hij evenveel ruimte om zijn onderwerp te belichten. Vaak vraag je je af of hem echt niks interessanters overkwam die dag, maar daarin schuilt ook vaak juist weer de glimlach die hij ermee verschaft.

Ook grote gebeurtenissen vangt hij in diezelfde vier plaatjes. Je bent geneigd om door te bladeren naar 11 september 2001: wat tekende Kochalka die dag? Inderdaad, de Twin Towers. Onder de douche vraagt hij God om hulp, om vervolgens te constateren dat hij niet eens in zoiets als ‘God’ gelooft. In de dagen die volgen komt hij met originelere 9/11-bijdragen. Op 12 september: “Three different fleas attacked me. They got flushed down the toilet. And I watched the buildings explode again and again on TV.” Op 14 september is er een avondwake in het stadspark. “We tried to sing some patriotic songs but no one knew all the words and the candles kept blowing out. I felt pathetic and powerless. It was no comfort at all.”

Het goede aan American Elf is dat Kochalka zichzelf niet mooier voordoet dan hij is. Zijn dagboekstrips voelen naakt, authentiek. Natuurlijk cultiveert de Amerikaan zijn eigen slechte eigenschappen tot een grappig personage, maar het wordt nergens egocentrisch of geforceerd komisch. Meestal blijft de (verwachte) grap zelfs geheel afwezig.

Het verraderlijke simpele tekenstijltje van Kochalka is al acht jaar lang in balans. Het geeft de strip een eigen sfeer, die vele andere tekenaars hebben geprobeerd te imiteren. De imitatoren (zoals de Nederlander Tommy A) missen echter de finesse van Kochalka en vervallen vaak in maniertjes en ijdeltuiterij. Er is maar één James Kochalka.

Ondertussen bouwt Kochalka rustig verder aan zijn carrière, niet alleen als tekenaar maar ook als rockmuzikant. De tekenaar Kochalka figureerde in de tv-documentaire Adventures Into Digital Comics. De muzikant Kochalka hoopt op een doorbraak met ‘Hockey Monkey’: deze rocksong (waarvan de videoclip al te zien was op onder meer Nickelodeon) schopte het tot themesong van de Fox-comedy ‘The Loop’. We zullen zien hoe ver deze Amerikaanse elf nog kan vliegen.

Jeroen Mirck

Last edited by Jeroen Mirck (09-10-2006 09:57:49)

01-10-2006 08:07:49
Website  
Michael Minneboo
Webcomic reviewer

Registered: 19-03-2006
Interessante review van een interessante strip. Vraag me alleen af hoe de strip zich verhoudt tot andere autobiografische strips zoals American Splendor bijvoorbeeld. Goed, American Splendor is geen dagboekstrip en Pekar tekent zelf niet, maar toch zeker autobiografisch.

Verder: ik vind vooral het voorbeeld van 9-11 heel tekenend voor de verbeelding van het alledaagse. Daar sta je dan met een groep mensen een kaarsje te branden, terwijl niemand zich de teksten van de patriottistische liedjes kan herinneren. Dat soort dingen zie je weer niet op CNN. Prachtig...

01-10-2006 08:47:02
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004
Hey, mensen: Jeroen is nog een keertje terug !
Prima review zoals bijna altijd, Jeroen. Je licht vooral veel achtergrond-informatie uit maar doet de strip inhoudelijk zeker niet tekort. Zoals gebruikelijk een ander soort review dan ik er waarschijnlijk zelf van zou maken maar helemaal goed.
Ik wip straks even langs een self admitted culturele erfgenaam van Kochalka, Michiel van de Pol, en zal 'm wijzen op het feit dat zijn grote held ook hier nu de revu gepasseerd is. Kijken wat hij - als passionair Kochalka-kenner - ervan vindt.

Numfar, do the Dance of Shame!

01-10-2006 09:43:04
Website  
Niwi
Betrokken bezoeker

From: Utrecht
Registered: 28-06-2005
Lekkere steek boven water naar Tommy A, Jeroen. ;)

01-10-2006 14:48:42
E-mail | Website  
michiel
Nieuwe bezoeker

Registered: 29-08-2005
'Passionair Kochalka-kenner'...da valt ook wel mee rene..
Maar ik ben wel fan ja. Voor mij is hij hèt voorbeeld van de methode: hoe minder grappig je probeert te zijn, hoe grappiger je wordt.
Dat er vaak een clou ontbreekt, of dat het grappige al in een ander dan het laatste plaatje gebeurt, of dat een aflevering zelfs helemaal niet grappig is maar eerder ontroerend maakt dat je niet weet wat je moet verwachten en verrassing is een van de belangrijkste elementen bij humor zoals wij allen weten.
Heeft hier iemand Kochalka's overige werk trouwens gelezen? (ben ik nog niet aan toegekomen, dus zo'n 'kenner' ben ik niet), maar de man schijnt buiten dit dagboek om ook ontzettend produktief te zijn.

01-10-2006 23:59:34

René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

Michiel wrote:

Maar ik ben wel fan ja.

Pfff, potato, potato.

Numfar, do the Dance of Shame!

02-10-2006 01:17:53
Website  
Pages: 1