Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] xkcd Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages: 1
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

xkcd
Auteur: Randall Munroe
website: www.xkcd.com

Af en toe is er voor een doorgewinterde webcomics-affectionado niets smakelijkers dan een dosis ongeremde, onbeschaamde geek humour. Het is een van de oudste typen humor in de wereld van online strips en een van de succesvolste. Het bedient een selectief edoch nog altijd in grote getale surfend publiek, dat niet zit te wachten op de simpelere mainstream humor uit Garfield: college studenten. Hun leefwereld bestaat uit grote hoeveelheden wetenschappelijke en culturele kennis, maar ook jongeren- en popcultuur, en ze zien dan ook graag humor die bij die context aansluit. Webcomics hebben vanaf hun prille begin deze humor trouw geserveerd en gaan daar ongetwijfeld nog lang mee door.

In deze, online erg lange, traditie past de strip xkcd perfect. De onderwerpkeuze is breed en volstrekt willekeurig, en de grappen zijn doorgaans absoluut obscuur te noemen voor lager opgeleiden. En aangezien u inmiddels wel van me gewend bent dat ik graag over het afstemmen van vorm en inhoud op elkaar rep: de gekozen vorm van de meeste afleveringen doet precies wat het moet doen. Namelijk oppervlakkigere webcomic-surfers wegjagen.

Randall Munroe kiest ervoor de meeste van zijn afleveringen namelijk in stick figures uit te beelden. Als dan ook nog eens de grap obscure referenties maakt (en dat doet-ie nogal eens) surft de één-oogopslag-klikker gauw door. Sterker nog, de oppervlakkige webcomic-review-lezer heeft na bovenstaande voorbeeldstrip waarschijnlijk deze recensie ook al dichtgeklikt. En dat is helemaal prima - des te meer voor ons liefhebbers!

Voor eenieder die nu nog leest, wat heeft u het liefst? Dromerige overpeinzingen over copyright, M.C.Escher of Erwin Schrödinger of liefde? Of een existentialistisch grapje over Pong, een cynische valentijnskaart, een ironisch grapje over het internet even achter je willen laten? Moderne- of klassieke cinema op de hak genomen? Botte, ongevoelige grapjes? Of zelfs gewoon melige combinatie van een fractal en het woord 'penis', of een meta-grap over obscure humor? In de archieven van xkcd komen ze allemaal langs. Oh, en parodieën op andere webcomics! A Softer World, Achewood, Penny Arcade, Dinosaur Comics en MegaTokyo worden hier messcherp te kakken gezet.

De strip is geen Grote Speler in de webcomics-wereld. Hij publiceert nog geen jaar online. Het tekenwerk is hier en daar nog best vaardig maar vrijwel doorlopend zijn het - zoals de maker ook eerlijk toegeeft - schrijfblok-doodles. En het is ook niet echt een experimentele pioniersstrip. Het heeft geen echte consistentie, het is niets waar een stripuitgever direct op zou moeten springen, het is op geen enkele wijze een fel schitterende ster in het wereldwijde cluster van webcomics. Nee, xkcd is eigenlijk een heel erg doorsnee webcomic (waar je hooguit nog van kunt melden dat Munroe alles onder een Creative Commons licensie publiceert). Maar dan wel een waar ik om veel afleveringen smakelijk, en met licht schaamrood op mijn geeky wangen, heb moeten lachen. En als u deze review nu nog leest, is er een goede kans dat u zich ook best zult amuseren.

René van Densen

Numfar, do the Dance of Shame!

02-09-2006 18:20:41
Website  
Doc
Betrokken bezoeker

From: Amsterdam
Registered: 16-05-2005
Wat hebben Amerikaanse striptekenaars toch met Snakes on a Plane? Ze wisten van te voren dat het een slechte film was, toch gingen ze er allemaal heen en maken ze er een strip over.

Leuke tip wel, dit. Was mij nog onbekend.

De Achewood parodie is perfect. Het origineel is niet om door te komen en deze parodie evenmin.

Is de Escher-overpeinzing niet een Elvis-overpeinzing?

Wat is het verband tussen een apple en het periodiek systeem?

03-09-2006 02:35:04

René van Densen
Betrokken bezoeker

Snapple ? Tin = Sn ? Sn-apple ?

En Snakes on a Plane, tsja.

Last edited by René van Densen (03-09-2006 04:42:59)

03-09-2006 04:30:21
Website  
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Registered: 20-11-2004

Doc wrote:

Wat hebben Amerikaanse striptekenaars toch met Snakes on a Plane? Ze wisten van te voren dat het een slechte film was, toch gingen ze er allemaal heen en maken ze er een strip over.

Afgelopen week zagen mijn vriendin en ik de trailer van Snakes on a Plane in de bioscoop en vroegen we ons ook af wie zulke ongeloofwaardige crap zou slikken. Amerikanen dus, geobsedeerd als ze zijn door vliegtuigrampen. Wie de trailer heeft gezien, kan toch niets anders besluiten dan die evidente onzin links te laten liggen? Het stomste filmidee dat ik ooit heb gezien. (Al zal ik nu vast nog iets 'dumb and dumbers' over het hoofd zien...)

Snapple is trouwens een Amerikaanse frisdrankfabrikant, maar ik weet niet of Munroe, Doc of Rene dat hier bedoelen...

Het leuke aan deze review vind ik de manier waarop Rene zijn lezer uitdaagt om al dan niet verder te lezen. Leuke vondst, die veel zegt over de bedoelingen van Munroe. Aan mij is de review prima besteed, maar de webcomic minder... (Lees: niet.)

Last edited by Jeroen Mirck (03-09-2006 04:53:57)

03-09-2006 04:49:04
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

En tsja.
Ik denk dat SoaP (ha ha ha) zoveel losmaakt omdat de titel echt het hele concept van de film is, het uiteraard gewoon een B-horrorproduct is, maar desondanks geproduceerd en gepresenteerd is als het nieuwste dat God zelf aan de filmwereld geschonken heeft. Toegegeven: de titel en het succes van de film zijn zo weird dat ik al bijna zelf zou gaan kijken.

03-09-2006 05:10:45
Website  
Doc
Betrokken bezoeker

.
snakes on ohnorobot

Last edited by Doc (03-09-2006 06:18:47)

03-09-2006 06:01:53

René van Densen
Betrokken bezoeker

Snakes on Diesel Sweeties.

Snakes on Bigger Than Cheeses

Snakes in de Urban Dictionary

Dit is een leuk spelletje, eigenlijk. Meer !

Last edited by René van Densen (06-09-2006 01:53:38)

06-09-2006 00:46:52
Website  
Kirk
Site Admin

From: Den Haag
Registered: 02-05-2005
http://www.pvponline.com/archive/2006/pvp20060907.gif

"Ja dialect ja - Belgie is gewoon een provincie waar mijn OV niet geldt." - Jaap

07-09-2006 18:56:58
E-mail | Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

En godverdomme, als weer eens niet iemand de primeur heeft op Nederlandse bodem...

08-09-2006 19:43:35
Website  
Doc
Betrokken bezoeker

09-09-2006 00:42:29

Michael Minneboo
Webcomic reviewer

Registered: 19-03-2006

Jeroen Mirck wrote:

Het leuke aan deze review vind ik de manier waarop Rene zijn lezer uitdaagt om al dan niet verder te lezen. Leuke vondst, die veel zegt over de bedoelingen van Munroe. Aan mij is de review prima besteed, maar de webcomic minder... (Lees: niet.)

Ben het met Jeroen eens als het om de schrijfstijl van deze review gaat. Past perfect bij de webcomic zelf. Good job Rene. Wat de webcomic betreft ben ik het niet met Jeroen eens. Vind het een erg grappige strip. Heerlijke flauwe humor met een rijk scala aan culturele reverenties. Qua webstijl niet vernieuwend inderdaad, maar wel erg grappig. Weer eentje voor de Bladwijzers...

Last edited by Michael Minneboo (09-09-2006 04:35:30)

09-09-2006 04:34:43
Website  
Doc
Betrokken bezoeker

Geen citeerbaar plaatje, maar wel een linkje naar Samuel & Steve.

10-09-2006 12:08:27

René van Densen
Betrokken bezoeker

Is DIE er even laat bij.

05-02-2007 06:55:28
Website  
Kirk
Site Admin

From: Den Haag
Registered: 02-05-2005
Mja volgens mij was Tatsuya die dag wat minder geďnspireerd. Zie ook zijn commentaartje linksboven aan die strip :P

"Ja dialect ja - Belgie is gewoon een provincie waar mijn OV niet geldt." - Jaap

05-02-2007 07:19:43
E-mail | Website  
Pages: 1    
Jump to