Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] Herzog the Vile Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages: 1
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

Herzog the Vile
Auteur: Daniel Morgan & Stevan Zivadinovic
website: www.Herzogthevile.com

Het lezen van de webcomic Herzog the Vile riep associaties op met de TV-serie BlackAdder.  Op zich is dat niet ver gezocht, want Herzog the Vile is ook een onaangenaam, meedogenloos mannetje dat, gewapend met een scherpe tong en rijke woordenschat, zich voornamelijk aan zijn dommere omgeving ergert. Niet gehinderd door medelijden of andere gewetenskwesties probeert hij zo rechtstreeks mogelijk op zijn doel af te stevenen. Bovendien wordt hij vergezeld door een klein opdondertje dat voor al het zware werk mag opdraaien.

De vergelijking houdt daarna echter niet geweldig stand. Lord Herzog is geen mens in Brits-historisch belangrijke tijden, maar een goblin. Hij probeert zich niet zozeer in een veilige machtspositie te wringen maar is als huurmoordenaar op pad om mensenkoning Dandy Leone om zeep te brengen. En Heinrich, zijn naïevere sidekick heeft een danig tekort aan 'cunning plans'.

Waarom dan toch deze associatie opschrijven? Omdat een ander verschil nog opvallender is. In BlackAdder worden het geweld en de scherpe humor op een uiterst melige manier neergezet. Dit komt door het lichtvoetigere acteerwerk, de erg cheesy decors, en het erbij gemonteerde gelach draagt er uiteraard ook aan bij. Dus ongeacht wat voor gruwelijkheden er uitgehaald worden, of hoe spannend het soms voor de hoofdpersonen is, het is allemaal grappig en niet in het minst serieus te nemen.
De pagina's van Herzog the Vile doen iets anders: ze nemen dezelfde soort verbale humor en plaatsen dat in schilderachtige en vaak erg realistische settings. Geweld wordt cinematisch of zelfs duister abstract in beeld gebracht. En gruwelijke beslissingen blijken ook daadwerkelijk nog persoonlijke gevolgen te hebben.

Begrijp me niet verkeerd: de humor zit helemaal snor. Het schilderachtige tekenwerk is doorlopend van een indrukwekkend niveau. Vorm en inhoud zitten dus, individueel, prima in elkaar.
Het is de combinatie van de twee die wat vervreemdend werkt. Het maakt melige grapjes (zoals Herzog die bij het zien van het sprookjesachtig mooie DandyLand uitgebreid gaat liggen gruwelen) een beetje misplaatst aanvoelen. Gelukkig zijn dergelijke meligere grapjes aardig tot een minimum beperkt. Daarentegen voelt de combinatie van het uiterst verzorgde decor en de bijna van venijn druipende, ellenlange mono- en dialogen, heerlijk passend aan.
Herzog the Vile is een webcomic die een lust voor het oog en de meer verfijnde lachspieren is. Bovendien gestoken in een prima verzorgde website die eveneens beide genoemde organen aan zal spreken. Voor de echte fijnproevers, dus.

René van Densen

Last edited by René van Densen (28-08-2006 06:31:38)

Numfar, do the Dance of Shame!

27-08-2006 06:00:59
Website  
Dopperdude
Regelmatige bezoeker

Registered: 30-05-2005
Uitstekende keus René! Een subtiele strip met professioneel tekenwerk. Overigens een kleine aanvulling op jouw omschrijving van dat laatste: ik moet me al sterk vergissen als er niet regelmatig foto's zijn verwerkt binnen de tekeningen (de textuur van de rotsen in de grot omgeving bijvoorbeeld, en het gras bij de uitgang van de onderaardse grotten, het kleed in de woonkamer in de laatste aflevering voor de zomerstop, etc.). Op zo'n manier, dat het perfect intergreert met het tekenwerk. Een juweeltje onder de webcomics!

27-08-2006 10:45:16
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

Het fotowerk viel me wel op maar - net als vaker voorheen - ik heb even in dubio gestaan of ik er melding van moest doen. Net als alle voorgaande keren wanneer ik in dubio stond heb ik het laten schieten.

27-08-2006 14:59:03
Website  
Rodi
Betrokken bezoeker

Registered: 27-02-2005
Ik heb sterk hetzelfde gevoel als jij bij deze webcomic (die overigens stiekem Seditious Industrial Complex heet en niet Herzog The Vile), René. Ook ik vind de grapjes vaak wat mager uitkomen omdat de hele strip iets episch uitstraalt. Als er dan af en toe flauwe Scrabble-grapjes worden gemaakt voelen ze haast anti-climactisch aan, omdat je iets belangrijkers verwacht te gebeuren.

That said, leuke strip uiteraard. Captain August is er haast mee geaffilieerd :) In de review miste ik eigenlijk nog wat inhoud. Zo is er nergens opgemerkt dat Herzog zeer satirisch is op de Amerikaanse cultuur. Wellicht niet op dezelfde overduidelijke manier als South Park (thank heavens!), maar juist op de achtergrond en in de subtiele dingen zitten veel sneren naar de politiek of de kunstwereld verstopt.

28-08-2006 02:46:19
Website  
Mattt
Betrokken bezoeker

From: dan maar Utrecht invullen...
Registered: 20-07-2005

Rodi wrote:

That said, leuke strip uiteraard. Captain August is er haast mee geaffilieerd :)

Super dat er dus gewoon het album van Captain August in de wacht kamer ligt!

28-08-2006 06:22:35
E-mail | Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

Rodi wrote:

(die overigens stiekem Seditious Industrial Complex heet en niet Herzog The Vile)

http://www.herzogthevile.com/sap.php?id=2
Ik vond het nergens echt helder worden, maar op basis van deze About pagina interpreteerde ik dat de site / de samenwerking tussen de makers SIC heet en de strip Herzog the Vile. Als geheel is het toch wat obscuur om uit te dokteren, blijkbaar en dus op z'n minst verwarrend te noemen. Aanpassen maar ? (Ik dus)

Rodi wrote:

In de review miste ik eigenlijk nog wat inhoud. Zo is er nergens opgemerkt dat Herzog zeer satirisch is op de Amerikaanse cultuur. Wellicht niet op dezelfde overduidelijke manier als South Park (thank heavens!), maar juist op de achtergrond en in de subtiele dingen zitten veel sneren naar de politiek of de kunstwereld verstopt.

Op het lijk van Nixon, de Confederate Flag op de riem van de Ogre en een paar andere kleine dingetjes na heb ik eigenlijk niet echt iets opgepikt. Waar heb ik allemaal overheen gekeken dan ?

Last edited by René van Densen (28-08-2006 06:47:37)

28-08-2006 06:44:21
Website  
Rodi
Betrokken bezoeker

Registered: 27-02-2005
Het is niet zo expliciet, maar het zit er wel af en toe in. Hier spelen ook echter de dingen achter de strip in mee; de rants van MC Kingsley en hun manier van doen.

28-08-2006 07:58:56
Website  
Doc
Betrokken bezoeker

From: Amsterdam
Registered: 16-05-2005
Mooi gemaakt. Ik hou wel van die foto + strips combinaties.

En Seditious is de naam van de site en het samenwerkingsverband en Herzog de naam van de comic.

Last edited by Doc (03-09-2006 07:16:29)

03-09-2006 06:51:21

Pages: 1    
Jump to