Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] Rogues Of Clwyd-Rhan Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages:  1 2
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

Rogues Of Clwyd-Rhan
Auteur: Reinder Dijkhuis
website: www.rocr.net

"Losing the plot since 1991" prijkt er als trotse slogan boven de huidige site van Reinder Dijkhuis' strip Rogues Of Clwyd-Rhan. Een ironisch-defensieve spreuk,  waarna de introductie van de strip nog wat aanvullende zelfverontschuldigingen bevat: "I started Rogues of Clwyd-Rhan more or less on a whim", en zo al niet meer. Een vluchtig lezer zou hier een gebrek aan zelfvertrouwen over het daarna volgende werk in kunnen zien en afhaken. Is dit terecht ?

Rogues Of Clwyd-Rhan (kortweg RoCR) is een fantasierijke avonturenstrip met een divers samenraapsel aan hoofdrolspelers, ten tijde van het eerste millennium (dus niet, zoals veel andere fantasy-verhalen, in Tolkieneske tijden). De strip start met de melige avonturen van een struikroversbende die niet bepaald meer in optima forma opereren onder druk van corrupte koningsrijken, heksenmagie die bizarre resultaten oplevert, cartooneske knokpartijen en drank. De avonturen zijn niet vies van een - door Dijkhuis zelf erkende - Astérix-invloed in tempo en koldereske humor. Gaandeweg de eerste verhalen verandert het karakter van de strip echter drastisch. Er komen ingewikkeldere en serieuzere plots, de hoofdkarakters maken drastische levensveranderingen door, en het jonge meisje Kel groeit uit van een bizar-komische toevoeging aan de bende tot een krachtige jonge vrouw die flink de hoofdrol in de verhalen opeist. Een ontwikkeling die in 2004 in een gaststrip op de hak werd genomen, waarin de suggestie gewekt werd dat Kel naar voren geschoven was omdat ze een lekker ding is dat regelmatig kledingloos rondloopt.

Naakt wordt zeker niet geschuwd in de wereld van RoCR, zowel mannelijke als vrouwelijke karakters lopen regelmatig de naturist uit te hangen. Het wordt bijna nergens gratuit, echter. Reinder's tekenstijl met heldere lijnvoering leent zich uitstekend voor de serieuzere toon van de latere verhaallijnen. Toch speelt hij er, zowel met het uiterlijk als de inhoud van de strip, flink op los. Hij wisselt met tekenstijlen en inkleuring, hij hanteert soms een Marten Toonder-achtige vertelstijl met illustraties bij lappen tekst, of zelfs een forum-achtig gebruik van avatars in het verhaal. Een enkele keer zit er een geanimeerd plaatje tussen, en het gegeven dat het archief momenteel aangevuld wordt met ouder materiaal en dat pagina's dus afwisselend wel of niet (of met grijstinten) ingekleurd zijn, plus de hoofdstukken afwisselen tussen zijn huidige tekenstijl en de primitievere stijl van de afleveringen uit vroeg jaren '90, maakt RoCR een beetje een chaos om te lezen.
Ook de melige humoristische verwijzingen naar allerlei cultfenomenen (zo toont Dijkhuis zich niet alleen in zijn blog een ware Dr. Who fan) vormen een stijlbreuk met de vertelde avonturen. Hierdoor wil de strip soms nog wel eens een beetje rammelen.

Maar sprake van plotverlies is te kort door de bocht en kan alleen maar als een grapje gezien worden. Want het plot en de wereld van Clwyd-Rhan zijn tot in het laatste obsessieve detail doorwrochten. Dit moet Dijkhuis ook wel, want de fans laten absoluut van zich horen op zijn forum als het naar hun gevoel allemaal niet zo goed klopt. Dijkhuis doet in ieder geval zijn best om alle clevere vondsten, zoals bijvoorbeeld kristallen bollen die gebruikt worden alsof het hedendaagse mobieltjes zijn, danig uit te bouwen.

Voor sommige lezers is dat mogelijk vermoeiend om te lezen, want alle achtergrond-informatie en muggezifterij van lezers remt het verhaal erg vaak af. De vroege afleveringen lijden onder een te haastig verteltempo, waar juist de nieuwere verhalen soms echt lang door kunnen slepen. Dit is natuurlijk een symptomatisch probleem bij langere verhalen online, maar er zijn ook voorbeelden van webcomics die hun tempo uiterst goed in de vingers houden.

Maar verder valt er weinig op deze strip aan te merken. De humor is subtiel en intelligent, de verhaallijnen divers en afdoende karakter-gedreven, de tekenstijl is een voor dit genre ongewoon Europees-cartooneske stijl (net niet besmet met de grote-neuzen ziekte) en het archief is enorm. Reinder Dijkhuis plaatste gescande afleveringen van deze strip al in 1994 online, al is hij naar eigen idee zich pas serieus met het medium bezig gaan houden na 2000. Dat maakt hem echter nog steeds een geldige landelijke pionier, één die bovendien de ontwikkelingen binnen het medium scherp volgt. De site is dan ook met een fraai modern ontwerp en effectieve navigatie opgezet. Ook heeft hij lang bij het ambitieus gestartte ModernTales gepubliceerd (waar strips hun archieven voor een miniem abbonnementsbedrag beschikbaar stellen) maar sinds een tijdje is hij 'solo' gaan publiceren. Blij toe voor nieuwe lezers, want hierdoor zijn de archieven weer gratis openlijk beschikbaar.
Er valt een hoop te ontdekken voor mensen die deze strip nog niet kennen, dus laat je niet ontmoedigen door de slogan.

René van Densen

Numfar, do the Dance of Shame!

09-07-2006 10:07:20
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

Het scherpe oog observeert erop los ;)

Reinder wrote:

My pioneering role in webcomics is also brought up - I tend to downplay that these days because it makes me feel like one of those old-timers in the Lucky Luke comics, but in this case, the review mentions that I'm still keeping an eye on new developments, which neatly balances that aspect out.

Ik mocht het eigenlijk niet weglaten maar vond het een minderwaardig vermeldbaar aspect van de strip. Vandaar dat ik het expres naar het eind van mijn verhaal heb verhuisd.

10-07-2006 01:30:28
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

From: De Purmerenden.
Registered: 15-08-2005
Beetje flauw om het tempo met Gunnerkrig te vergelijken, GKC is nog erg jong.

10-07-2006 02:43:07

reinder
Betrokken bezoeker

From: In your head
Registered: 23-11-2004
(volgens mij had ik vandaag een scoopje op Comixpedia.com ... maar goed dat mijn gastblog-account nog niet was afgesloten)

10-07-2006 02:51:52
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

Jaap wrote:

Beetje flauw om het tempo met Gunnerkrig te vergelijken, GKC is nog erg jong.

Ik reserveer het recht om flauw te zijn. Jij hebt daar niet het patent op Jaap. :P

Sinfest verhuist ? Dat is inderdaad een scoop, Reinder !  :o

10-07-2006 03:25:11
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

nee ik bedoel niet flauw als in een belgenmop, Rene.

Je maakt een vergelijking tussen een strip die 6 jaar oud is, met eentje die een jaar ofzo oud is "maar elke langlopende strip verliest wel wat tempo. BEHALVE DEZE HELE JONGE STRIP"

10-07-2006 03:49:39

René van Densen
Betrokken bezoeker

Goed lezen, Jaap.

Dit is natuurlijk een symptomatisch probleem bij langere verhalen online

Oftewel: webcomics uit de 'Epic Clickie'-categorie. Zeg maar. Zoals bijvoorbeeld ook mijn eigen verhaaltje met de dode mensen erin. En zo.
Ik zeg daarmee niets - maar dan ook echt niets - over de looptijd.

Edit: en wat ik minder expliciet zeg maar wel helder maak is dat ik bedoel dat het tempo van RoCR nogal schommelt, en uitleg waar dat 'm in zit, naar mijn idee. Vandaar de link naar Gunnerkrigg, die naar mijn idee de 'pacing' erg goed beheerst.

Last edited by René van Densen (10-07-2006 04:23:09)

10-07-2006 03:53:04
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

Oooooh.

Nee omdat je het eerst had over dat het in het begin snel te vlug ging en aan het einde te langdradig werd had ik het voor het gemak gelezen als "Dit is natuurlijk een symptomatisch probleem bij verhalen die langer online zijn"

10-07-2006 04:21:23

René van Densen
Betrokken bezoeker

Wellicht staat het er niet echt helder. Ik zat tijdens het schrijven van de review te worstelen met mentaal van Nederlands naar Engels en terug schakelen in benauwde weersomstandigheden. Ik wou daar eigenlijk 'epische' verhalen van maken, maar koos voor deze iets leek-vriendelijkere (dacht ik) term. Wat ik wou zeggen was dus:  'Pacing' is problematisch bij echt verhalen-vertellende webstrips, erger dan bij losse-pagina-grapjes of krantenstrip-achtige strookjes.

10-07-2006 04:24:59
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

"De meer verhalende webcomics hebben vaker last met op een juist tempo komen dan gagstrips als Lekkerjaap.nl"

10-07-2006 04:36:38

René van Densen
Betrokken bezoeker

Nee nee nee nee. Nou zit je gewoon zelf te vervelen :P

Verhalende webcomic hebben, behalve per pagina, ook rekening te houden met lees- en dus vertel-tempo per set pagina's (hooftstukken, seizoenen, whatever) en dan ook nog het totale verhaal. 'Losse' strips hoeven, zelfs bij serie-grappen, niet tot nauwelijks rekening te houden met deze gecompliceerdere timing.

Ik heb momenteel op mijn nachtkastje de bundel van Taco Zip, 'Zuigen met de tenen', liggen, en het is niet-om-door-te-komen. Een mooi voorbeeld van een strip die puur in losse strookjes is gemaakt, maar dan gebundeld niet werkt omdat de timing tussen de afleveringen rammelt. Per strookje loopt het als een tierelier, maar de 'stap' naar de volgende aflevering wordt door dit tempo aan het rammelen gebracht.

10-07-2006 04:49:45
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

Ja Scott Kurtz had t er laatst ook over. Ik weet wel wat je bedoelt.
Ik probeerde enkel een zin die te gebruiken was te maken. Plus reklame, uiteraard.

10-07-2006 05:00:56

René van Densen
Betrokken bezoeker

Waar blijft trouwens de reactie van de man die om deze recensie gevraagd had ? Ik zie je wel lurken, Jeroen ! Betrapt !

12-07-2006 13:40:48
Website  
Niwi
Betrokken bezoeker

From: Utrecht
Registered: 28-06-2005
Yay, ik ga snel weer eens bijlezen :) Ik heb paar jaar terug wel het hele archief gelezen al maar verloor interesse tijdens de bommelstrip periode, was te vermoeiend om elke dag die hele lap tekst te lezen. En ja ik ben lui. X)

13-07-2006 01:30:13
E-mail | Website  
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Registered: 20-11-2004

René van Densen wrote:

Waar blijft trouwens de reactie van de man die om deze recensie gevraagd had ? Ik zie je wel lurken, Jeroen ! Betrapt !

Damn, moet ik nog wat nuttigs zeggen ook, zo op deze verloren donderdag! Nou, het is een prima recensie geworden, René. Je wandelt lekker door de complete ontstaansgeschiedenis van de strip heen en duidt de ontwikkelingen haarfijn. Dat kan alleen iemand die de strip door en door kent. Ikzelf voelde me daar niet de geschikte persoon voor, dus ben ik blij dat jij de handschoen hebt opgepakt - ook al moest ik je er na het winnen van dat wedstrijdje min of meer toe dwingen.

Fijn dat RoCR nu is opgenomen is ons almaar uitdijende overzicht van Webcomic Reviews. Alle lof ook voor René, die na mijn afhaken de fakkel brandend houdt. Zelf schreef ik er 35 (waaronder de eerste 26), maar René loopt sindsdien flink op me in: ik tel al 18 reviews van zijn hand. Ook wil ik Michael Minneboo graag even noemen, die er inmiddels 4 schreef. Daarnaast hadden we een aantal eenmalige reviewers: Peter Breedveld, Joost Pollmann, Gert Jan Pos, Marcel Ruijters en Jean-Paul Arends. Ik weet niet of zij ooit nog eens een review schrijven, maar voor René en Michael geldt: we're still counting...

Last edited by Jeroen Mirck (13-07-2006 06:57:15)

13-07-2006 06:53:25
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

ps waar gaat de strip over

13-07-2006 06:56:38

René van Densen
Betrokken bezoeker

René van Densen wrote:

Rogues Of Clwyd-Rhan (kortweg RoCR) is een fantasierijke avonturenstrip met een divers samenraapsel aan hoofdrolspelers, ten tijde van het eerste millennium (dus niet, zoals veel andere fantasy-verhalen, in Tolkieneske tijden). De strip start met de melige avonturen van een struikroversbende die niet bepaald meer in optima forma opereren onder druk van corrupte koningsrijken, heksenmagie die bizarre resultaten oplevert, cartooneske knokpartijen en drank. De avonturen zijn niet vies van een - door Dijkhuis zelf erkende - Astérix-invloed in tempo en koldereske humor. Gaandeweg de eerste verhalen verandert het karakter van de strip echter drastisch. Er komen ingewikkeldere en serieuzere plots, de hoofdkarakters maken drastische levensveranderingen door, en het jonge meisje Kel groeit uit van een bizar-komische toevoeging aan de bende tot een krachtige jonge vrouw die flink de hoofdrol in de verhalen opeist.

13-07-2006 07:12:41
Website  
reinder
Betrokken bezoeker

Presentator: ...en in de studio hebben we Dave Sim, de Canadese stripmaker, beroemd om zijn jarenlange arbeid aan het 6000 pagina's tellende strip-epos Cerebus, en berucht om zijn controversiele opvattingen over auteursrechten, de rol van uitgevers in de stripindustrie, en de strijd tussen de seksen. Meneer Sim, voordat we het daarover gaan hebben, waar gaat Cerebus over?
Sim: Cerebus gaat over een... eh... een pratend... aardvarken. Van drie voet hoog.
Presentator: ...
Sim: ...
Presentator: Een aardvarken. Fascinerend.
Sim: Eh... een hermafrodiet aardvarken? Dat minister-president en daarna paus wordt? Eh, de meeste mensen kijken me pas zo aan nadat ik het over vrouwen heb gehad. Kan iemand er een commercial break ingooien en een glaasje water voor mijn interviewer halen? Het gaat niet goed met hem.

13-07-2006 07:51:55
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

"Batman is een grimmige strip met een paar mensen erin, die zich ongeveer nu afspeelt. Het begint als een jongetje zijn vader ziet neergeschoten worden."

En dan spring je direct op de invloeden en meer over DE STRIP zelf dan over -zeg maar, waar het over gaat.

13-07-2006 07:52:01

René van Densen
Betrokken bezoeker

Ah, een j'accuse. Ik dacht dat je gewoon stront in je ogen had.
Ik kan alle verhaallijnen in detail uiteenzetten maar zag het nut niet. In de kern is het nog steeds de bende uit het begin en de soap- en epische verhaalontwikkelingen rondom die karakters. Zelfs Tamlin keert schijnbaar in het ooit te verschijnen nieuwe verhaal weer terug.
Om de analogie beter te trekken zou mijn samenvatting, getransplanteerd op Batman, neerkomen op "Batman is een grimmige strip met een paar mensen erin, waarin een man in een vleermuispak de misdaad bestrijdt'. Zegt ook niks over alle vijanden, relaties, ontwikkelingen, maar is evenmin een onzinsamenvatting.

13-07-2006 08:02:15
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

Ja maar voor een strip die al zes jaar lang bestaat lijkt het me vrij summier

13-07-2006 08:44:05

Niwi
Betrokken bezoeker

From: Utrecht
Registered: 28-06-2005
Pff strips die al zolang bestaan hebben simpelweg teveel dooreenlopende verhaallijntjes om in zon korte review samen te kunnen vatten. :) Was makkelijker geweest als hij nog maar een jaar bestond... O en de strip bestaat natuurlijk al langer dan hij op het web staat. Hence the "Losing the plot since 1991".

Last edited by Niwi (13-07-2006 10:09:47)

13-07-2006 10:07:13
E-mail | Website  
Doc
Betrokken bezoeker

From: Amsterdam
Registered: 16-05-2005
Reinder in een intro: This new translation and web version of The Green Knight's Belt is dedicated to [...]
Viel me nu pas op. Blijkbaar werd dit dus niet direct in het Engels geschreven.

[...] ten tijde van het eerste millennium [...]
Er was ooit ergens iemand die geprobeerd had de RoRC episodes in chronologische volgorde op te sommen met de 'werkelijke' jaartallen erbij. Ik kon dit helaas niet terugvinden. Wel is Reinders huidige index nu veel overzichtelijker dan de table of contents op modernTales. Wordt die huidige index nu verondersteld chronologisch te zijn?

Een ontwikkeling die in 2004 in een gaststrip op de hak werd genomen, waarin de suggestie gewekt werd dat Kel naar voren geschoven was omdat ze een lekker ding is dat regelmatig kledingloos rondloopt.
Heb je een linkje naar die gaststrip?

[...] hij hanteert soms een Marten Toonder-achtige vertelstijl met illustraties bij lappen tekst [...]
Reinder verplaatste hier 'slechts' de tekst en dialogen buiten de tekeningen. Bij Marten Toonder leverde de tekeningen en tekst commentaar op elkaar.

[...] want alle achtergrond-informatie en muggezifterij van lezers remt het verhaal erg vaak af.
Hoe dan? Ze komen toch niet in de plaats van de updates?

RoRC is te groot voor een synopsis en ook te groot om voor een review nog even doorheen te bladeren. De wijze van publiceren is zo chaotisch dat het ook moeilijk is iets te zeggen over ontwikkeling van tekenstijl of vertelvaardigheden. (De strip is niet in chronologische volgorde getekend.) Desondanks is deze review nog een heel aardige introductie tot de strip geworden.

Last edited by Doc (13-07-2006 13:17:17)

13-07-2006 13:16:00

reinder
Betrokken bezoeker

De huidige index is een mogelijke chronologie. Sommige korte verhalen zijn moeilijk te positioneren, maar in grote lijnen is de volgorde logisch. Eén lang verhaal ontbreekt nog, en het is onverstandig om je adem in te houden of te proberen wakker te blijven tot dat opduikt.
Een paar maanden geleden probeerde ik de Modern Tales-TOC aan te passen. Ehrm... dat probeer ik nog een keer wanneer Joey de nieuwe MT-codebase gaat draaien, en geen seconde eerder. Met het huidige backend is het een nachtmerrie en de volgorde waarin de verhalen zelf worden getoond heeft maar een incidentele relatie met de volgorde van de TOC. Bleargh.

Gaststrips komen binnen afzienbare tijd terug.

13-07-2006 14:26:48
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

Aangezien je terug schijnt te keren naar MT, Reinder (of zo bericht Eric Burns), de vraag: is die backend verbeterd ?

En while I'm at it, begint Henk Kuijpers opeens van invloed te worden op je tekenstijl ?

Last edited by René van Densen (27-08-2006 15:57:54)

27-08-2006 15:55:24
Website  
Pages:  1 2    
Jump to