|
|
|
Home | User list | Search | Register | Login
You are not logged in.
|
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer
 Registered: 20-11-2004
|
|
Motel Art Improvement Service Auteur: Jason Little Website: www.beecomix.com
Niks is zo dodelijk voor een webcomic als een langdurige pauze van de auteur. Lezers blijven nog even vergeefs terugkomen naar de site, maar als updates uitblijven haken ze af. Een in jaren opgebouwd lezersbestand kan zo in enkele weken verwateren.
De Newyorkse tekenaar Jason Little (1970) heeft zijn publiek op deze manier tot de uiterste rek uitgetest. In zijn wekelijkse publicatieritme liet hij een gat vallen van maar liefst een jaar. Uitgerekend deze maand maakte hij een herstart met zijn vervolgverhaal Motel Art Improvement Service. Aflevering zestien verscheen op 7 mei 2006, als direct vervolg op aflevering vijftien, die gedateerd is op 15 mei 2005. In de nieuwe episode springt stripheldin Bee kwiek haar bed uit – na een motelovernachting die in werkelijkheid bijna een jaar heeft geduurd.

Little geeft op de site eerlijk toe dat andere (betaalde) projecten voorrang kregen boven zijn webcomic. ‘Dear readers, despite the fact that I have finished work on Comix Ex Machina, a couple more short projects have come up that I cannot forestall’, meldde hij eind juni vorig jaar al. ‘Therefore Bee's hiatus will continue for a little while longer. Readers who compulsively check the site every day for her return will find their mental health much soothed by subscribing to the Bee mailing list, so that they may relax knowing that I will contact them the minute there is more Bee for their reading enjoyment.’
Het was het wachten waard, want de avonturen van Bee zijn zeer genietbaar. Met het eerdere Bee-avontuur Shutterbug Follies had Little groot online succes. The Webcomics Examiner spreekt zelfs van een ‘big hit among webcomic fans in 2001 and 2002.’ Heel begrijpelijk, want Little vertelt een toegankelijk en spannend verhaal waardoor je jezelf als lezer direct helemaal laat meeslepen. Het nerdy meisje Bee (brilletje, korte peper-en-zouthaar, maar zeker niet op haar mondje gevallen) werkt in een Newyorkse fotozaak en maakt er een sport van om de meest weirde foto’s ook voor zichzelf af te drukken. Op een bepaald moment stuit ze op foto’s van lijken. Ze besluit de maker van die foto’s (een Russische fotojournalist) te gaan schaduwen, maar stort zich daarmee in een wespennest.

Dankzij het online succes van Shutterbug Follies vond Little snel een uitgever (Doubleday), waarna hij de integrale strip van het web haalde. Inmiddels staan de eerste dertien platen weer op zijn site, als teaser voor de albumverkoop. Datzelfde lot staat ook Motel Art Improvement Service te wachten, want vorig jaar tekende Little een contract met ‘de Amerikaanse uitgever van Kuifje’ Little, Brown & Company, De boekuitgave staat gepland in de herfst van 2007, dus Little gunt zichzelf nog de nodige tijd.
In Motel Art Improvement Service onderneemt Bee in haar eentje een grote fietstocht, die haar dwars door Amerika naar de verre westkust moet brengen. Door een aanrijding strandt ze in een suf motel, waar een excentrieke schoonmaker zich ten doel blijkt te stellen om alle kamers dagelijks van nieuwe, eigengemaakte schilderdoeken te voorzien. Bee wordt nieuwsgierig naar wie deze stiekeme kunstenaar eigenlijk is.

Ondanks het extreme hiaat in de online publicatie komt Jason Little over als een hardwerkende tekenaar. Zijn tekentalent is onmiskenbaar, waarbij vooral de secure, stijlvaste lijnvoering opvalt. Little houdt niet van afraffelen, dus vermoedelijk schuilt ook daarin de reden van zijn langdurige pauze. ‘Beter geen strip dan een half resultaat’, lijkt zijn credo. Little’s tekenstijl doet denken aan andere hedendaagse Amerikaanse tekenaars als Adrian Tomine en Daniel Clowes. Zijn verfijnde paginaindeling en decoruitwerking roept weer associaties op met perfectionist Chris Ware.
Het moge duidelijk zijn: Little ziet het web als een voorpublicatievorm voor zijn kwaliteitsrijke strips. Verwacht van hem geen afwijkende plaatformaten of speciale webtoepassingen. Toch zit zijn website prima in elkaar en biedt hij van zijn vorige Bee-strip zelfs een scrollbaar totaaldocument. Neem gewoon elke zondag een kijkje en geniet van Bee. Of wacht een jaar en koop uiteindelijk het boek. Wat je ook kiest, je zult niet bedrogen uitkomen. Zolang BeeComix maar niet opnieuw ‘on hiatus’ gaat.
Jeroen Mirck |

|
|
| 27-05-2006 19:42:20 |
|
Doc
Betrokken bezoeker
 From: Amsterdam
Registered: 16-05-2005
|
|
Mooi getekende vertelsels. Wat stel jij je voor bij "peper-en-zouthaar", Jeroen? Volgens mij is ze roodharig. Erg sterk dat hier niet voor de standaard grote-tieten-comic-vamp is gekozen maar voor een personage met een normaal uiterlijk. .. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een proffotograaf ooit z'n foto's naar een ontwikkelcentrale zou brengen. Deze beweert dat zijn eigen old processor stuk is. Alsof een proffotograaf een eigen miniontwikkelapparaat gebruikt. Nou ja, deze blijkbaar dan wel.
Alle Shutterbug-plaatjes dateren trouwens van 1 november 2000 terwijl de datums op de pagina's lopen van juli t/m oktober 2000. Wat zou hij ermee hebben gedaan?
Last edited by Doc (27-05-2006 23:43:36)
|
|
| 27-05-2006 23:41:32 |
|
René van Densen
Betrokken bezoeker
 From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004
|
|
Prettig weglezende strip maar je bent wel in no time bij de laatste tot dusver gepubliceerde pagina. Verder zie ik qua lijnwerk en composities de link met het werk van o.a. Clowes wel, maar qua sfeer weer helemaal niet. Of ik het helemaal prettig kan verwoorden weet ik niet, maar ik heb bij Clowes en Tomine altijd het idee naar een wat mistroostige arthouse film te kijken, terwijl ik, zeker bij Motel Art Improvement Service een wat zonnigere, luchtigere sfeer voel. Dat zet ook het mysterie in een ander licht: als lezer voel ik veel meer nieuwsgierigheid naar het plot en dus het daadwerkelijke verhaal, waarbij de sfeer die nieuwsgierigheid prettig aanvult. Bij Clowes en Tomine is naar mijn idee de wat vervreemdere en vaak eenzame of sombere sfeer altijd juist de hoofdrolspeler, waarbij het verhaal juist meer het aanvullende decor lijkt te zijn.
Enfin, ik heb het met plezier gelezen en ben benieuwd hoe dit verder afloopt.
_______________________________________ www.Probeersel.com - The Grim DotCom - KutBinnenlanders.nl
Numfar, do the Dance of Shame!
|
|
| 28-05-2006 15:00:05 |
|
|
|
Inderdaad boeiende strip met een frisse hoofdpersoon. Overigens is het wel een ziekte dat sommige comics gewoon een hele tijd niet geupdatet worden of al tijden stil staan. (Anne Frank bijvoorbeeld). Er is niets frustrerender voor een lezer om in een verhaal verwikkeld te raken en dan uiteindelijk niet tot de ontknoping te komen. Gelukkig gaat deze strip dus vanaf heden door en kunnen we zelfs een papierenpublicatie verwachten. Thanx for the info Jeroen en wederom een heldere review met interessante invalshoek.
_______________________________________ http://mikeswebs.blogspot.com/ Een weblog over film, (web)comics en de dagelijkse beslommeringen van een laat-twintiger.

|
|
| 29-05-2006 09:05:28 |
|
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer
 Registered: 20-11-2004
|
|
René van Densen wrote:
Verder zie ik qua lijnwerk en composities de link met het werk van o.a. Clowes wel, maar qua sfeer weer helemaal niet. (...) Bij Clowes en Tomine is naar mijn idee de wat vervreemdere en vaak eenzame of sombere sfeer altijd juist de hoofdrolspeler, waarbij het verhaal juist meer het aanvullende decor lijkt te zijn. |
Daar heb je gelijk in. Jason Little steekt zijn verhalen duidelijk minder somber in, maar gebruikt bizarre scenes 'gewoon' als verhaalelement (zoals die kunstenaar die lijkenfoto's laat ontwikkelen, of de hotelmedewerker die kunstwerken dagelijks vervangt). Hij appeleert qua sfeer aan Clowes en Tomine, maar bezit niet de somberheid die hun werk domineert.
Voor zijn geestelijk leven moet dat een heerlijke plus zijn.. 

|
|
| 02-06-2006 02:37:41 |
|
Doc
Betrokken bezoeker
|
|
Het schiet allemaal niet erg op. Sinds de review zijn er slechts drie updates bij gekomen.
|
|
| 23-08-2006 12:14:48 |
|
René van Densen
Betrokken bezoeker
|
|
Maarrrrrr pagina 23 is er inmiddels en belooft wellicht dampende seks-scènes. Je weet nooit. In het kader van de bovenstaande review: Clowes en Tomine waren ook niet vies van een beetje (deprimerend afgebeeld) naakt.
_______________________________________ www.Probeersel.com - The Grim DotCom - KutBinnenlanders.nl
Numfar, do the Dance of Shame!
|
|
| 27-08-2006 16:02:00 |
|
Doc
Betrokken bezoeker
|
|
F5 F5 F5 ... nope, nog steeds t/m pagina 22.
|
|
| 27-08-2006 16:47:33 |
|
René van Densen
Betrokken bezoeker
|
|
|
| 28-08-2006 06:35:36 |