Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] Gunnerkrigg Court Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages: 1
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

Gunnerkrigg Court
Auteur: Tom Siddell
Website: www.gunnerkrigg.com

Geen mens is zonder vooroordelen, ook deze reviewer niet. Zo heb ik in het geheel niks met fantasyverhalen. De zogenaamde literaire meesterwerk-romans die ik in deze categorie doorgeworsteld heb, hebben dit vooroordeel op hun geweten. Zonder uitzondering vond ik ze gemakzuchtig geschreven. Wemelend van de deus ex machina's, pogend de argelozere lezer vooral te overdonderen met een veeldaad aan bomen - landen, planeten, wezens, verschijnselen - om vooral het chaotische en grotendeels voor het verhaal zelf volstrekt nutteloze bos van het totale geschapene wereldje maar te verbergen. En de verhalen zelf raakten ook de weg kwijt in deze sprookjesbossen, met volstrekt oninteressante en zeer onempatisch beschreven karakters, handelingen, beslissingen en gebeurtenissen. Iedere poging een consistente boodschap, vertelling of andere reden waarom ik al die honderden pagina's aan meuk doorgeworsteld had te ontdekken, leek bij voorbaat al vruchteloos. Gesprekken met liefhebbers van het genre brachten me ook niet verder, die waren over het algemeen duidelijk nog helemaal hoteldebotel van de bomen.
En praat me niet van fantasy-strips, de drek die ik in dat circuit heb mogen aanschouwen was zo mogelijk nog bombastischer en pretentieuzer dan haar letterkundige tegenhanger. Nee, het genre is doorgaans geheel niet aan mij besteed. Met nieuwe Harry Potter-delen of de dikke pillen van Lord of the Rings als cadeau maak je op mijn verjaardag kans een grote zwarte kras in mijn adresboek te worden.

Even vooropgesteld dus: fantasy is in de regel mijn ding niet. Gunnerkrigg Court is absoluut fantasy. We sommen op: een mysterieuze school met mysterieuze, magische fenomenen, bovennatuurlijke wezens en lieve, kleine kindjes waarvan de uiteraard veel grootser blijkende familiegeschiedenis langzaamaan uit de doeken gedaan wordt en ongetwijfeld wel een vitale rol in het geheel heeft gespeeld. Zo gesteld klinkt het als een duizend-in-een-dozijn verhaal uit het genre, niet ?
En toch is het een van de fascinerendste verhalende webcomics die ik in jaren heb mogen lezen. Dat verbaast u ? Het verbaast mij nog veel meer. Maar eerlijk is eerlijk: aan Tom Siddell's Gunnerkrigg Court heb ik toch wel een aantal uur aan volledig in fascinatie verzonken leestijd verloren.

Het geheim, in dit geval, zit 'm in een aantal factoren. Allereerst moet ik toegeven dat de tekenstijl ontzettend aantrekt. Siddell weet een aantrekkelijke wereld te scheppen vol oogstrelend kleurgebruik en interessante lijnvoering. Hij schuwt ook duidelijk de cameraperspectieven en bewegingen niet neer te zetten waar hij - nauwelijks merkbaar - wat minder ervaren mee lijkt te zijn. Gunnerkrigg Court, als u me de paradox wilt excuseren, spettert van het scherm in al zijn subtiele vormgeving.

Daarnaast is het verhaal luchtig en casual geschreven. Een mooi voorbeeld is het eerste hoofdstuk: in de inleidende beschrijving van de school vermeldt de hoofdpersoon dat er haar wel eens vreemde dingen opvallen. "Zo bleek ik een tweede schaduw te hebben opgedaan." Het gegeven van de mysterieuze tweede schaduw had op zoveel manieren clichématig griezelig of episch uitgewerkt kunnen worden, maar Siddell's heldin beschouwt het als vooral een curieus gegeven en probeert met de schaduw te communiceren om uit te zoeken wat hij wil. Dergelijke frisse, fantasierijke bereidheid om het bizarre voor face value aan te nemen ken ik eigenlijk alleen uit de strips van Rob van Barneveld.

Maar wat het uiteindelijk nog de grootste charme van alles geeft: onder het duidelijk weergaloos vakmanschap op zowel grafisch als verhalend gebied klopt het bescheiden hart van een lieve huisvader die vooral een leuk en mooi getekend verhaal probeert te maken. De bondige maar zo voorzichtig-enthousiaste postings onderaan iedere pagina zijn zo hartverwarmend lief: "I had a lot of fun drawing this chapter." Het eenvoudige maar elegante en prima navigeerbaare site-design straalt hetzelfde uit: Siddell is gewoon zo verdomd... pretentieloos !

De strip, de site, en de commentaren geven je gewoon zin om de schepper van al dit overrompelende schoons eens goed te knuffelen, over de bol te aaien en te zeggen 'Hier mag je best verdomd trots op zijn, hoor knul'.

"Thank you for reading."

René van Densen

Numfar, do the Dance of Shame!

03-03-2006 19:26:07
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

From: De Purmerenden.
Registered: 15-08-2005
Oh hey! Hier was ik aan begonnen. Van begin tot het eind gelezen!

...en helemaal vergeten :|

03-03-2006 23:50:30

Doc
Betrokken bezoeker

From: Amsterdam
Registered: 16-05-2005
De hoofdpersoon Antimony lijkt net zo'n toeschouwer te zijn in het vreemde wereldje zoals wij lezers dat zijn.

Helemaal pretentieloos is het niet. Ik kwam op GC nadat TS met zijn vorige strip (goddammit hoe heet die ook weer) stopte en iedereen doorverwees naar GC omdat hij zijn stripwerk op een hoger plan wilde tillen. Wat mij betreft is dat gelukt.

Meer info over TS: drunkduck interview | zijn tea-san log | art site

04-03-2006 04:31:37

Jaap!
Betrokken bezoeker

Kwenie, Antimony kwam op mij een beetje over als een Mary Sue.
VERSCHRIKKELIJKE JEUGD, maar beleefd, aardig, WEET ALLES.. MYSTERIEUS VERLEDEN~!

04-03-2006 05:16:30

René van Densen
Betrokken bezoeker

... alles wat Jaap niet is ?  :D

Met pretentieloosheid bedoel ik vooral dat het heel erg de cliché-elementen mist die bombastische, pretentieuze fantasyverhalen wél hebben. Opgezwollen, 'origineel' of zelfs Shakespeareaans taalgebruik, grote alles en iedereen overheersende Evil Empires, incestueuze familiegeschiedenissen waar geen touw meer aan vast te knopen is behalve dat ergens in die chaos iemand er boos om geworden is en dat in al zijn kinderachtigheid doorgevoerd heeft tot de terreurwereld of watdanook van nu, uiteraard een held of heldin die de enige is die alles en iedereen kan gaan redden, die natuurlijk zelf ook lekker lichamelijk en geestelijk door de mangel gehaald wordt in het proces, etc...
Ik zie hier een verhaal waar een grote, dreigende demon per ongeluk in een speelgoedknuffeltje belandt en er niet uit kan. En kindjes die kersen plukken en durven te huilen dat ze hun mammie missen. Alsof je een Calvin & Hobbes bril opzet en dán pas een fantasy-verhaal instapt. Ik vind GC echt... gewoon verdomd goed. En par met iets als Bone, wat mij betreft, maar dan wellicht zelfs nog beter (verhalend !).

04-03-2006 05:48:07
Website  
Doc
Betrokken bezoeker

From: Amsterdam
Registered: 16-05-2005
Het leukste verhaaltje vond ikwel dat AC een huisspook leert om eng te zijn.

04-03-2006 06:26:43

Rob v Barneveld
Betrokken bezoeker

From: Utrecht
Registered: 04-04-2005
Wat een geweldige strip. Doet af en toe nog wel wat statisch aan, maar ik ga er zeker meer van lezen.
Dank voor de tip :)

04-03-2006 06:32:42
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

René van Densen wrote:

... alles wat Jaap niet is ?  :D

Ik heb geen verscrhikkelijke jeugd, ben niet beleefd en aardig, ik weet alleen dat ik niks weet en kom uit purmerend ;)

04-03-2006 09:32:48

dotNout
Betrokken bezoeker

From: Amsterdam, NL
Registered: 11-07-2005
Jaap, je ruled! :)

04-03-2006 14:44:49
Website  
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Registered: 20-11-2004
Leuke review, met toepasselijke beeldvoorbeelden. Als je me wilt vergeven, heb ik op Comicbase dat 'excuseren' even veranderd. En dei ex machina (jaja, ik ben gymnasiast). Voor de duidelijkheid ook even Siddell zelf toegevoegd aan de slotzin. Maar dat is allemaal redactioneel geneuzel. Het is een verhelderende review die uitnodigt tot het lezen van Gunnerkrigg Court.

05-03-2006 02:46:35
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

Nog een review. Maar die van mij is uiteraard beter.

12-04-2006 08:35:34
Website  
Michael Minneboo
Webcomic reviewer

Registered: 19-03-2006

René van Densen wrote:

Met pretentieloosheid bedoel ik vooral dat het heel erg de cliché-elementen mist die bombastische, pretentieuze fantasyverhalen wél hebben. Opgezwollen, 'origineel' of zelfs Shakespeareaans taalgebruik, grote alles en iedereen overheersende Evil Empires, incestueuze familiegeschiedenissen waar geen touw meer aan vast te knopen is behalve dat ergens in die chaos iemand er boos om geworden is en dat in al zijn kinderachtigheid doorgevoerd heeft tot de terreurwereld of watdanook van nu, uiteraard een held of heldin die de enige is die alles en iedereen kan gaan redden, die natuurlijk zelf ook lekker lichamelijk en geestelijk door de mangel gehaald wordt in het proces, etc....

Rene, ge slaat hier den spijker geheel op 't hoofd.  :)

Gunnerkrigg Court maakt handig gebruik van een fantasy-achtige setting, maar laat een frisse wind door het wereldje waaien. Groovy comic. Harry Potter eat your heart out.

20-04-2006 08:34:57
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

12-07-2006 16:38:10
Website  
Niwi
Betrokken bezoeker

Registered: 28-06-2005
Tad Williams' Otherland of Weis/Hickmann's Deathgate cycle al doorgeworsteld Rene? (Sorry, weet dat dit geen fantasyliteratuur discussie is) :P

13-07-2006 01:43:37
E-mail | Website  
Niwi
Betrokken bezoeker

Registered: 28-06-2005

Jaap wrote:

Kwenie, Antimony kwam op mij een beetje over als een Mary Sue.
VERSCHRIKKELIJKE JEUGD, maar beleefd, aardig, WEET ALLES.. MYSTERIEUS VERLEDEN~!

Yo

13-07-2006 01:44:36
E-mail | Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

Vanaf nu is deze strip trouwens drie keer per week updatend.

25-12-2006 21:06:20
Website  
Pages: 1    
Jump to