Welkom!
Nieuws
Webcomics
Geschiedenis
Portal
Links
De Clickies
ClickBurg 2005
Organisatie
Forum
ClickBurg i/d Media
Evenementenkalender
Contact
Strip

Home | User list | Search | Register | Login

You are not logged in.
ClickBurg / De ClickBurg Reviews / [Review] Cartoondiarree Moderated by Deweb, Kirk  
Author
Message Pages: 1
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Registered: 20-11-2004

Cartoondiarree
Auteur: Michiel van de Pol
Website: www.cartoondiarree.nl

‘De grappigste webcomic van Nederland!’ Dit onomwonden compliment ontving Michiel van de Pol al ruim een maand na de start van zijn webstripdagboek Cartoondiarree.nl. Het zijn de woorden van collega-tekenaar Mars Gremmen, die de spijker op zijn kop slaat. 

Eerlijk is eerlijk: Cartoondiarree is gewoon ongemeen grappig. Daarbij hoort wel een kanttekening: mensen die niet houden van strips vol poep- en piesgrappen, menselijke genitaliën en schaamteloze zelfrelativering die uitmondt in plaatsvervangende schaamte, kunnen deze webstrip maar beter links laten liggen. Is Cartoondiarree dan ordinair? Welnee. Tekenaar Van de Pol doet echter geen moeite om de ruwe realiteit te voorzien van een laagje Hollywoodesque edelkitsch. Dus zie je hem gewoon zijn kont afvegen op het toilet (en daar een grap over maken, uiteraard).

Het bijzondere aan Cartoondiarree is dat het een exhibitionistisch inkijkje biedt in het leven van Van de Pol, zijn vrouw Lisette en zijn kinderen Kris, Cas en Emiel. Daarbij passeren ook vrienden als John (‘De pizzakut!’) en Wim de revue, met soms ietwat gênante aan de realiteit ontleende anekdotes. De kracht van die anekdotes zit hem in de scherpe observaties en de droge commentaren die Van de Pol daar via voice-overs aan toevoegt. Daarbij spaart hij anderen niet (‘Mooi om te zien: zo’n rudimentaire vorm van humor... vaak gepresenteerd in een rijmvorm’) maar pakt hij ook zichzelf stevig aan.

Van de Pol lijkt zich nergens voor te gêneren. Hoewel, nergens voor? Op 29 augustus maakte hij een aflevering over zijn bezoek aan stripwinkel Lambiek, waar hij ‘een echte fan’ op de achtergrond om zijn boek hoorde vragen en zich (vervuld van trots) met het gesprek ging bemoeien. Van de Pol vond de uitvoering van de strip niet zo geslaagd, dus haalde hij hem na een paar dagen weg. Of gêneerde hij zich stiekem voor zijn eigen ijdelheid? In ieder geval trok hij zich aanvankelijk niets aan van lezersreacties (op het forum achter de site) om de strip terug te plaatsen. Wel reageerde hij op de lezers in een speciale zaterdagstrip, waarmee die dag prompt werd gebombardeerd tot ‘lezersreactiedag’. (Vandaag keerde de ‘echte fan’-strip trouwens terug op de site.)

Waar andere tekenaars van een ‘daily’ in het weekend vrijaf nemen, gaat Van de Pol op die vrije dagen onverdroten door. Dat deed hij ook al voordat hij op zaterdag ging reageren op lezers. Het lijkt erop dat Van de Pol behoefte heeft aan een fysiek dagboek waar hij elke dag in kan schrijven. Dat hij dat met het internetpubliek wil delen, is gedurfd én sympathiek. Zijn kijk op de wereld is heel verfrissend en – inderdaad – enorm vermakelijk. Om met Van de Pols eigen woorden te spreken: ‘Mooi om te zien: zo’n rudimentaire vorm van humor.’

Jeroen Mirck

P.S.: Damn, de 20e review alweer!

Last edited by Jeroen Mirck (18-09-2005 04:26:31)

18-09-2005 04:24:45
Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004
*lacht* Dat van die Echte Fan móest erin he Jeroen ? :)
Leuke review ! Al zal ik me nu tot het einde van dagen afvragen of je niet stiekem met Michiel geregeld hebt dat de Echte Fan terugkwam, in ruil voor een goede review. Resultaten uit het verleden... enz ;)

Twintig alweer ? Yowsah !

Numfar, do the Dance of Shame!

18-09-2005 06:21:54
Website  
michiel
Nieuwe bezoeker

Registered: 29-08-2005
Leuke review, inderdaad. ben ik wel blij mee.
En ik heb heusheusheusheusheus niks afgesproken met Jeroen, hoor Rene!

18-09-2005 10:11:38

Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Nee, niks afgesproken. Ik had de review gisteren al geschreven, maar moest vanmorgen (werd -middag, vanwege een uit de hand gelopen boekpresentatie vannacht) de puntjes op de i zetten. Toen ik nog even naar Michiels site klikte (voor een toepasselijke illustratie) bleek dus ineens die strook er weer op te staan. Op Comicbase (waar mijn reviews ook worden gepubliceerd) heb ik dan ook een plaatje uit die veelbesproken aflevering gebruikt... En verder heb ik natuurlijk die ene zin tussen haakjes toegevoegd:

(Vandaag keerde de ‘echte fan’-strip trouwens terug op de site.)

Last edited by Jeroen Mirck (18-09-2005 11:52:36)

18-09-2005 11:51:05
Website  
Mattt
Betrokken bezoeker

From: dan maar Utrecht invullen...
Registered: 20-07-2005
alle lof die Michiel van de Pol verdient, oom al is hij nog maar een paar manden oud, cartoondiaree staat erg in mijn top 5.

goeie review jeroen, ook al zeg ik dant misschien ook alleen omdat ik het met je eens ben (;

oh en menzen: LEES DAT FORUM!!!

18-09-2005 12:31:33
E-mail | Website  
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer

Welk forum...? 

;)

In het archief van mijn site vond ik trouwens
een recensie van Michiels albumdebuut!
(Iets wat ik écht niet meer wist!)

Last edited by Jeroen Mirck (19-09-2005 00:46:28)

19-09-2005 00:15:50
Website  
Jaap!
Betrokken bezoeker

From: De Purmerenden.
Registered: 15-08-2005
Mijn god, is Michiel van MOL?

19-09-2005 01:39:19

Michel
Regelmatige bezoeker

Registered: 14-09-2005
Leuke review, Jeroen! Mij lukt het helaas niet dit soort dingen te schrijven. Ik ben daar gewoon niet goed in.

19-09-2005 02:17:33
Website  
Rob v Barneveld
Betrokken bezoeker

From: Utrecht
Registered: 04-04-2005
Benieuwd naar de volgende review. :)

25-09-2005 11:38:13
Website  
Mattt
Betrokken bezoeker

zal niet zo lang meer duren (:

25-09-2005 12:03:33
E-mail | Website  
René van Densen
Betrokken bezoeker

From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004

Een heel jaar alweer ! Feli, Michiel !

Numfar, do the Dance of Shame!

08-08-2006 18:00:21
Website  
arjonnetjuh
Nieuwe bezoeker

Registered: 02-07-2006
idd een geweldige strip.. goede review!!

14-08-2006 01:13:43

Nabaal
Betrokken bezoeker

Registered: 18-04-2006
Hey Matt, wie staan er dan nog meer in je top 5?

14-08-2006 04:41:23
E-mail | Website  
Mattt
Betrokken bezoeker

Nabaal wrote:

Hey Matt, wie staan er dan nog meer in je top 5?

Lekker Jaap
Kenny's Comic
Scribbly
En helaas update Rob niet meer zo actief, maar die hoorde op het moment van schijven daar zeker in thuis.

16-08-2006 08:12:23
E-mail | Website  
Pages: 1    
Jump to