Home | User list | Search | Register | Login
You are not logged in.
|
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer
 Registered: 20-11-2004
|
|
Poepoe Auteur: Jean-Marc van Tol Website: www.poepoe.nl
Op zondag 5 juni ontving Jean-Marc van Tol op het Stripfestijn Dordrecht een Clickburg Webcomic Award voor zijn striplog Poepoe.nl. Een vroege bekroning voor een webcomic die pas op 1 maart 2005 van start is gegaan. Wat maakt Poepoe zo bijzonder?
Naar eigen zeggen is Jean-Marc van Tol gaan ‘ploggen’ (zijn eigen woord voor dagelijks een strip op een eigen weblog publiceren) omdat hij gewoon weer lekker een beetje wilde experimenteren. Zijn vaste strip Fokke & Sukke was opgebouwd volgens een vast stramien waar maar moeilijk van is af te wijken. Daarbij werd Van Tol geïnspireerd door zijn tekenvrienden Floor de Goede (voormalig inkter van Fokke & Sukke) en Thomas Langendijk (Tommy A), die elk een daily webcomic publiceerden (Flo al ruim een jaar, Tommy pas sinds februari en een stuk onregelmatiger).
Van Tol besloot om een striplog te beginnen zonder vast personage. De titel werd zijn eigen verzuchting bij die nieuwe dagelijkse deadline: ‘Poepoe, wat een gedoe!’ Dat zogenaamde ‘gedoe’ blijkt heel divers: autobio-stripjes, cartoons, droedels en zelfs een enkele fotostrip. Toch zijn er enkele periodiek terugkerende strips: het al langer bestaande mbo-duo Ronnie & Sjonnie, het wat abstracte humortrio Appeltje, eitje en stukje cake en een unheimische politieke thriller op scenario van Bastiaan Geleijnse: Nieuwe informatie over de dood van president Oswaldo (1977).
Poepoe blinkt uit door de diversiteit, waarmee Van Tol zijn tot nog toe goed verstopte veelzijdigheid als stripmaker laat zien. Met het Oswaldo-verhaal gaat hij overtuigend op de realistische toer, maar ook zijn autobiografische werk smaakt naar meer. Een vroeg hoogtepunt op de site is de strip waarin Van Tol de angstcultuur belicht: wandelend met zijn hond loopt de tekenaar langs een paar jongens die een grote sneeuwbal op de weg rollen. Indachtig het gevaar voor automobilisten overweegt Van Tol de jongens aan te spreken. De lezer ziet drie versies: eentje waarin Van Tol zijn mond houdt, eentje waarin hij vanwege zijn reactie wordt doodgeschopt en uiteindelijk de realiteit: Van Tol stuurt de jongens weg en verwijdert zelf de sneeuwbal. De ‘what if’-opzet van de strip werkt zo goed doordat de lezer naar beneden moet scrollen voor de clue. Die techniek gaat Van Tol later nog regelmatig gebruiken, met soms verrassende resultaten. Soms zorgt de ‘infinite canvas’ zelfs voor een spanningsopbouw binnen één plaatje.
Het bijzondere aan Poepoe is om te zien hoe een gevestigde tekenaar zijn eigen creativiteit op de proef stelt door nieuwe expressievormen aan te durven. Natuurlijk levert dat niet elke dag een briljante vondst op, maar relatief gezien scoort Van Tol veel pareltjes. Jammer is wel dat zelfcensuur ertoe heeft geleid dat een animatie is verwijderd waarin Geert Wilders stiekem even veranderde in een Hitler met opgestoken arm. Geen smaakvolle cartoon, maar wel voer voor discussie. Want gediscussieerd wordt er zeker op Poepoe, waar bezoekers hun oordeel kunnen geven over het gepubliceerde werk. Jammer trouwens dat het oude werk uit maart in een aparte, slecht hanteerbare database zit. Is het geen klein moeite om dit in het nieuwe format in te passen?
Jeroen Mirck |

Last edited by Jeroen Mirck (06-06-2005 02:47:39)

|
|
| 06-06-2005 02:06:04 |
|
Doc
Betrokken bezoeker
 From: Amsterdam
Registered: 16-05-2005
|
|
|
| 06-06-2005 03:20:50 |
|
Jeroen Mirck
Webcomic reviewer
 Registered: 20-11-2004
|
|
Even een update over deze 'striplog':
* Volkomen onverwacht stopte Jean-Marc op 1 maart 2006 met Poepoe. Exact een jaar na de start.
* Op 20 maart 2006 plaatste hij nog wel een foto-met-dankwoord over Strips in Stereo.
* Toen duurde het tot 2 september 2006 voordat Jean-Marc Poepoe weer oppakte. Met de online cursus 'Succesvol striptekenen'. "Zo zeg, dat is een tijd geleden! Bovenstaande heb ik gisteren getekend. Het leek mij leuk om eens de belangrijke dingen van het stripvak uit de doeken te doen. Natuurlijk is het nog niet af: het moet nog ingekleurd worden en afgewerkt (zo moet ik de covers van de "Teleaccursus Striptekenen" en van Scott McCloud nog inscannen en in de laatste twee plaatjes cutandpasten), maar dat mag de pret niet drukken! Het is een preview van iets wat ik misschien helemaal niet af ga maken. Zoals ik Poepoe.nl een jaar lang elke dag heb gebruikt voor ongein, krabbels en experimenten."
* In oktober 2006 kreeg Jean-Marc rugklachten en vielen er gaten in zijn Poepoe-productie. Op 31 oktober herpakte hij zich, maar kondigde ook een wijziging van plannen aan: "Bedankt voor alle lieve mailtjes en beterschapswensen. Ik was 'door mijn rug' gegaan (waardoor ik mijn nek niet meer kon bewegen) en had ook nog een of ander virusje te pakken. Kan gebeuren. Inmiddels ben ik weer stukken beter en wilde de draad van de cusrsus weer oppakken, maar heb besloten dat ik het vervolg voor later bewaar. Waarschijnlijk komt er binnekort een boekje uit of kun je het tzt via een pdf downloaden. In bed had ik tijd om na te denken en ik besefte dat ik graag een ander autobiografisch verhaal wilde vertellen. Morgen begin ik daarom met een nieuw vervolgverhaal. Het heet "Soest". Het gaat over...eh... Soest. De plaats waar ik woon en werk. Vanaf 01.11 uur staat de eerste pagina op 01/11 op deze site."
* En zo geschiede. Vijf afleveringen ging het goed, maar toen naderde er een dispuutslustrum. Jean-Marc plaatste een aantal lustrumgrappen van Fokke & Sukke om zijn feestperiode te overbruggen, maar helaas volgde er daarna niets nieuws.
* De laatste update van Poepoe stamt dus alweer uit 10 november 2006. Grote kans echter dat Jean-Marc (als het hem zint) op termijn weer verder gaat met zijn Soest-strip. Of niet. We wachten rustig af.
Last edited by Jeroen Mirck (06-12-2006 15:04:20)

|
|
| 06-12-2006 14:59:35 |
|
René van Densen
Betrokken bezoeker
 From: Tilburg / Gent
Registered: 17-11-2004
|
|
Nog een update, er staat nu een tekening met de tekst:
PoePoe.nl wrote:
Binnenkort de stekker er écht uit?
Poepoe ligt al een poosje stil. Ik weet het. Dat komt doordat het bedrijf waar de server draaide is overgenomen en sindsdien met alle internetactiviteiten is gestopt. Of nee, is niet helemaal waar: Ik bedoel GÁÁT stoppen. Ik weet niet precies wanneer en hoe, maar een dezer dagen gaat de stekker er écht uit. Ik moet nog uitzoeken hoe ik deze site moet verhuizen, of wat ik nu precies moet doen om dit te behouden, maar door alle drukte heb ik er nog geen tijd voor gevonden en heb ik ook geen zin om hier iets te gaan uploaden.
---
Ik vrees dat Poepoe straks niet meer bestaat. Helaas heb ik geen tijd gevonden om mij er echt mee bezig te houden. Heb namelijk geen enkel idee hoe je een site verhuist of waar je dat dan neer moet zetten.
Sinds afgelopen donderdag ben ik wel gaan 'Hyvesen'. Daar kun je natuurlijk ook elke dag plaatjes en strips neerzetten. Ik heb er al wat ongepubliceerde Fokke & Sukkes neergezet en een vers gemaakte aflevering van Kort & Triest voor KidsWeek. Kom daar maar eens kijken.
WAARSCHUWING: Alleen meisjes mogen lid worden van mijn Hyve. Jongens moeten in de rij staan bij signeersessies.
MIJN HYVE |
_______________________________________ www.Probeersel.com - The Grim DotCom - KutBinnenlanders.nl
Numfar, do the Dance of Shame!
|
|
| 13-12-2006 07:36:56 |
|
Jump to
|